Amortyzatory są jednym z głównych elementów samochodowych podwozi. Ich rolą jest zapewnienie maksymalnego komfortu jazdy, poprzez eliminację i tłumienie drgań przenoszonych na nadwozie. Obok wygody jazdy, warto również wspomnieć o wpływie amortyzatora na bezpieczeństwo poruszania się autem – odpowiedni stan amortyzatora wpływa także na działanie wszelkiego rodzaju układów elektronicznych pomagających w utrzymaniu toru jazdy.

Krótka historia amortyzatora samochodowego

Podobnie jak historia samego samochodu, tak I dzieje amortyzatorów rozpoczęły się na początku XX wieku. W tamtym okresie, podobnie jak w przypadku konnych powozów czy lokomotyw, zdecydowana większość samochodów wyposażona była w resory piórowe, które jednak nie zapewniały dostatecznej siły tłumienia, jaka w dużym stopniu zależała nie tylko od stanu amortyzatora, ale także rodzaju nawierzchni – tłumienie na mokrej szosie było znacznie gorsze.

Pierwsze amortyzatory z tłumikiem drgań pojawiły się w okolicach roku 1906, początkowo w motocyklach, a następnie w coraz większej liczbie samochodów. Ogromnym problemem była jednak znaczna różnica pomiędzy jakością tłumienia w przypadku auta w pełni załadowanego oraz pojazdu pustego, dlatego w 1908 opracowano amortyzator hydrauliczny, działający w dwóch kierunkach. W 1957 na rynek wprowadzony zostaje pierwszy amortyzator gazowy – opatentowała go firma Bilstein, a element staje się prawdziwym krokiem milowym w dziedzinie bezpieczeństwa w motoryzacji. Rok później firma Gabriel opracowuje amortyzatory pneumatyczne.

zawieszenie pneumatyczne arnott

W naszym sklepie posiadamy amortyzatory pneumatyczne w atrakcyjnej cenie!

Budowa i elementy amortyzatora

Z czego składa się amortyzator? Wyróżnia się amortyzatory olejowe oraz gazowe – czym one się różnią? Elementy olejowe wyposażone są w obudowę, będącą zbiornikiem oleju hydraulicznego, a specjalne zawory pozwalają na przesuwanie cieczy pomiędzy poszczególnymi elementami amortyzatora. Z kolei amortyzatory gazowe wyposażone są w jedną rurę, która posiada także tłok. W rurze zawarty jest olej oraz gaz.

Amortyzator pneumatyczny zawieszenia Audi A8

Amortyzator pneumatyczny do samochodu Audi A8 firmy Arnott

 

Na czym polega różnica?

W przypadku amortyzatorów jedno rurowych, znaleźć można takie elementy jak cylinder roboczy, tłoki, tłoczyska i zawór denny, a także zbiornik wyrównawczy na olej. Dolna część amortyzatora wypełniona jest gazem, który łączy z częścią olejową jedynie specjalny tłok. W chwili odbicia, tłok porusza się do góry, podwyższając ciśnienie oleju przepływającego powyżej. Ciecz przemieszcza się, dławiona tłokiem, co z kolei powoduje tłumienie przy nacisku (na nierównej drodze).

Elementy budowy amortyzatorów jedno rurowych i dwu rurowych

Elementy budowy amortyzatorów jedno rurowych i dwu rurowych Autor: Nieznany Zródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shock_Absorbers_Detail.jpg Licencja: Public Domain:

Elementy zdjęcia: tłumaczenie:

Monotube – jednorurowy:

Oil – Olej
Floating piston – Tłok swobodny
High Pressure gas – Gaz pod wysokim ciśnieniem

Twin Tube – dwu rurowy

Gas Bag – Komory gazowe
Oil – Olej

Jak zbudowany jest amortyzator dwu rurowy?

Taki element zawiera cylinder roboczy, tłok oraz tłoczysko (połączone ze sobą), jak również zawór denny i zbiorniczek wyrównawczy. Jak to działa? W momencie, gdy pojawia się nacisk na tłoczysko, olej przesuwany jest do cylindra (za pomocą zaworu jednokierunkowego), w przestrzeń znajdującą się nad tłokiem.

Powoduje to zmniejszenie ilości miejsca w cylindrze, a nadmiar oleju przesunięty zostaje do zbiorniczka wyrównawczego, wypełnionego gazem. Dzięki oporom jakie powoduje przepływający olej, możliwe staje się tłumienie nacisku.
Warto dodać, że amortyzatory jedno rurowe powoli odchodzą do przeszłości. Zdecydowana większość samochodów jest już wyposażona w elementy dwu rurowe.

Rodzaje amortyzatorów

Jednym z najpopularniejszych typów amortyzatorów są elementy hydrauliczne. Jest to część, w której czynnikiem roboczym jest olej, a kształt samego elementu przypomina trochę cylinder, wyposażony w tłok (z zaworami) z tłoczyskiem. W trakcie jazdy (ściskanie i rozciąganie), tłok porusza się, a jednocześnie jego praca kompensowana jest przez przepływający olej.

W przypadku zawieszeń pneumatycznych, rolę amortyzatorów przejmują specjalne miechy (poduszki) pneumatyczne. Elementy zasilane są za pomocą specjalnego kompresora, który tłoczy powietrze do miechu, umożliwiając napompowanie tego elementu. Kompresor posiada zasilanie z elektroniki auta, a sam układ pełny jest wszelkiego typu przewodów czy czujników.

Amortyzatory hydropneumatyczne, słusznie kojarzone z autami Citroena, to przykład elementów cieczowo-gazowych. Pod wpływem uderzenia, ciecz znajdującą się wewnątrz cylindra wprawiana jest w ruch, co powoduje sprężanie się powietrza. Dzięki temu, możliwe staje się znacznie lepsze tłumienie drgań oraz łagodzone są uderzenia.

Warto wiedzieć, że amortyzatory znajdują się nie tylko w samochodach. Przykładowo, amortyzatory sprężynowe to jeden z najpopularniejszych sposobów resorowania w rowerach. Z kolei amortyzatory gumowe są dosyć powszechnie stosowane do łożyskowania elementów ciernych w silnikach maszyn czy agregatów. Co ciekawe, nawet sprzęty AGD mają własne amortyzatory – np. amortyzatory cierne, w które wyposażone są domowe lodówki!

Kiedy wymienić amortyzatory?

Ze względu na warunki eksploatacji na polskich drogach, amortyzatory w autach osobowych wymieniać należy co 60-100 tysięcy kilometrów. Nie jest to, oczywiście, wartość sztywna, ponieważ może okazać się, że amortyzator wytrzymuje znacznie krótszy dystans.

Jak rozpoznać zużycie amortyzatora?
Podstawą jest regularna diagnostyka – na przykład, co 30 tysięcy kilometrów warto udać się z autem na stację kontroli celem sprawdzenia siły tłumienia.

Ta powinna wynosić około 70-80 procent, bowiem takie parametry posiada w pełni sprawny amortyzator. Gdy tylko wskazania spadną poniżej 50%, amortyzator należy natychmiast wymienić! Element wymaga wymiany na nowy również wtedy, gdy wylaniu uległ olej znajdujący się wewnątrz obudowy.
Oprócz wizyty na stacji diagnostycznej, istnieją także inne sposoby na rozpoznanie uszkodzenia.

Przykładowo, jeżeli w trakcie jazdy zauważalne jest stukanie lub ogromne kołysanie nadwozia, to może to być znak, że z elementami tłumiącymi jest coś nie tak. Innym znakiem ostrzegawczym jest nierównomierne zużywanie się ogumienia na jednej osi oraz charakterystyczne „nurkowanie”, pojawiające się podczas hamowania.

Regeneracja amortyzatorów

Czy regeneracja amortyzatorów się opłaca? O ile w przypadku zwykłych elementów hydraulicznych z reguły nie ma sensu ze względu na niską cenę elementów, o tyle zdecydowanie warto zastosować taki zabieg w amortyzatorach z regulowaną siłą tłumienia. Chodzi tu głównie o wysokie ceny nowych elementów – amortyzatory tego rodzaju są znacznie droższe od konwencjonalnych części.

Ceny i opinie

A ile kosztować może regeneracja amortyzatorów pneumatycznych? Tu warto zastosować markowe zamienniki, jak choćby produkty firmy Arnott z oferty naszego sklepu pneumatycznezawieszenia.pl.

O ile zamienniki przez lata kojarzyły się z tanimi produktami z Dalekiego Wschodu, o tyle warto mieć świadomość, że dostępne na rynku produkty OEM pozwalają na wymianę zużytych elementów, bez konieczności płacenia ogromnych sum za część ze znaczkiem producenta samochodu.

Produkty Arnott objęte są dwuletnią gwarancją, a przy tym zapewniają praktycznie identyczną trwałość co elementy fabryczne.