Jeżeli czytając nazwę “belka skrętna” macie przed oczami jeden z wyrobów francuskiej motoryzacji to jest to jak najbardziej prawidłowe skojarzenie. To rozwiązanie stosowane jest wprawdzie również w wielu innych samochodach, ale to właśnie Francuzi szczególnie upodobali sobie belki skrętne, z lubością montując je w większości pojazdów. Czym właściwie jest owa część?

Zasada działania

Mianem belki określa się zawieszenia półzależne tylnej osi, łączy ona bowiem cechy zawieszenia niezależnego (gdzie obydwa koła pracują samodzielnie) i zależnego (oba koła działają w zależności od siebie). Brzmi to być może skomplikowanie, dlatego poniżej opowiemy o pracy belki skrętnej na prostym przykładzie.

Belka skrętna

(źródło zdjęcia – http://www.motor-car.co.uk/suspension-types/item/14679-torsion-beam)

Jeżeli jedno koło na osi napotka na nierówność w drodze, siła idzie z koła przez wahacz na belkę, która właśnie wtedy rozpoczyna uginanie się. I tu właśnie zaczyna się cała historia z tym, dlaczego belkę określa się mianem zawieszenia półzależnego.

Do pewnej siły uderzenia tylko jedno koło zaczyna się ruszać pod wpływem tej nierówności, podczas gdy to drugie nadal pozostaje w swojej pozycji. Jeżeli jednak przekroczona zostanie określona wartość uderzenia przy najechaniu na nierówność, to belka przez wahacz spowoduje także reakcję w drugim kole (a więc cecha zawieszenia zależnego).

zawieszenie pneumatyczne arnott

W naszym sklepie posiadamy zawieszenia pneumatyczne w atrakcyjnej cenie. Zapraszamy!

Budowa – jak wygląda belka skrętna

Struktura belki skrętnej nieco różni się od rozwiązań znanych z zawieszeń innego rodzaju. Przede wszystkim, oś belki nie jest równoważna z osią kół, a belka nie jest przyspawana czy zamocowana do wahaczy, lecz raczej umieszczona bezpośrednio na podwoziu. To właśnie dzięki temu to rozwiązanie tak doskonale tłumi wszystkie nierówności na drodze. Belka łączy bowiem w sobie nie tylko rolę elementu resorującego, ale przede wszystkim przyjmuje działanie wszystkich sił, pełniąc rolę stabilizatora.

Nie można jednak zapominać o tym, że belka skrętna to po prostu nieco bardziej rozbudowana forma zawieszenia – znajdziemy tam oczywiście elementy resorujące, prowadzące czy amortyzatory. Co ciekawe, w autach znad Sekwany resorowanie realizowane jest najczęściej przez drążki skrętne, a nie przez sprężyny, jak to ma miejsce w klasycznych rozwiązaniach.

A skoro już przy francuskiej motoryzacji jesteśmy to warto również wspomnieć o różnicach pomiędzy poszczególnymi producentami. W autach z tego kraju wyróżnia się dwa rodzaje belek: rurowe oraz trapezowe.

Wady i zalety belki skrętnej

Podstawowym minusem tego rozwiązania jest nieco bardziej skomplikowana konstrukcja niż w przypadku większości innych zawieszeń. Dodatkowo, biorąc pod uwagę kondycję większości polskich dróg trzeba przyznać, że belka skrętna jest w naszym kraju znacznie bardziej narażona na uszkodzenia niż w zachodniej Europie.

Z drugiej strony, zakłady oferujące naprawy belek skrętnych powstają w naszym kraju niczym grzyby po deszczu. Nawet jeżeli pojawi się konieczność regeneracji tego elementu, to koszt nie powinien przekroczyć tysiąca złotych. Poza tym, komfort jaki zapewnia takie rozwiązanie jest nieporównywalnie większy niż w przypadku aut z klasycznym zawieszeniem tylnym. I jeszcze jedno.

Małe auta wyposażone w belkę skrętną z reguły mają nieco więcej przestrzeni bagażowej niż konkurencja bez tego rozwiązania. Jak to możliwe? Otóż belka skrętna jako konstrukcja zabiera minimalną ilość miejsca, stąd możliwość wygospodarowania większej ilości przestrzeni.

W jakich samochodach zastosowano belkę skrętną?

Są to przede wszystkim samochody francuskie. Takie rozwiązanie znajdziemy między innymi w następujących modelach:

  • Citroen: Berlingo, Xsara, Picasso oraz C5

  • Peugeot: 206, 306 i Partner

  • Renault: Laguna, Kangoo, Scenic oraz inne

Warto wiedzieć, że belka skrętna to nie tylko auta francuskie. Znaleźć ją można między innymi w japońskim modelu Mazda CX-3.

Objawy zużycia

Jak rozpoznać uszkodzenie tylnej belki? Podobnie jak w przypadku innych elementów zawieszenia, pierwszym objawem problemów jest głuche stukanie lub “dzwonienie” w trakcie przejeżdżania przez nierówności. Takie objawy zdecydowanie sygnalizują pęknięcie drążka stabilizującego. Dodatkowo, odgłosy ocierania tylnego koła o nadkole świadczą o uszkodzeniu elementu resorującego, który nie jest w stanie zapewnić zawieszeniu auta odpowiedniego prześwitu.