Samochód to nie tylko silnik czy nadwozie, ale także elementy które pozwolą na przeniesienie mocy produkowanej przez jednostkę napędową na koła oraz pozwolą autu utrzymać zadany tor jazdy. Takim elementem jest właśnie zawieszenie. Zazwyczaj, o zawieszeniu mówi się w kontekście wymiany któregoś ze zużytych elementów. Każdy posiadacz samochodu powinien jednak posiadać jakieś podstawy wiedzy na temat tego, jak działa zawieszenie oraz jaka jest jego rola. Takie kompendium wiedzy znajduje się w poniższym artykule.

zawieszenie pneumatyczne arnott

A może zastanowisz się nad zawieszeniem pneumatycznym?
Oferujemy je w atrakcyjnej cenie!

A na początek kilka ważnych wydarzeń z historii zawieszenia samochodowego:

1901 – wprowadzenie pierwszych amortyzatorów
1906 – pierwsze zastosowanie sprężyny śrubowej
1920 – pierwsze drążki skrętne (Leyland Motors)
1922 – pierwsze niezależne zawieszenie przednie (Lancia Lambda)
1949 – pierwsze zastosowanie kolumny MacPhersona
1954 – wprowadzenie zawieszenia hydropneumatycznego (Citroen Traction Avant)
1987 – pierwsze zawieszenie samopoziomujące sterowane elektronicznie (Mitsubishi Galant)

Jak działa zawieszenie pojazdu? Jaki jest cel zawieszenia?

Głównym celem zawieszenia pojazdu jest przeniesienie sił powstających na połączeniu koła i jezdni na nadwozie. To właśnie zawieszenie zapewnia komfort jazdy pasażerom oraz, jak już wspomniano wyżej, pozwala autu na osiągnięcie odpowiedniego poziomu sterowności. Mówiąc w dużym uproszczeniu – gdyby nie zawieszenie, samochód nie byłby w stanie utrzymać się na drodze!
Rodzaje zawieszeń i przykłady

Czym właściwie jest zawieszenie?

Jest to skomplikowana struktura łącząca kilka rodzajów części:

  • Elementy sprężyste – przenoszenie energii powstałej w wyniku kontaktu z nawierzchnią
  • Elementy tłumiące – ograniczanie drgań nadwozia oraz kół
  • Elementy prowadzące – łącznik kół i nadwozia (czyli choćby wahacze)

Zawieszenie zależne

Czym jest zawieszenie zależne? To układ, w którym ruch jednego koła wpływa na drugie koło. Elementy nośne pojazdu, zawarte w moście napędowym, poruszają się tutaj razem z kołami.

Ze względu na specyficzną budowę, w takich zawieszeniach często używane są bardzo miękkie elementy sprężyste. Tego rodzaju rozwiązania stosowane są zwykle w samochodach terenowych oraz ciężarowych – głównie ze względu na ilość miejsca, jakiej potrzebuje taki układ.

Zawieszenie półzależne

Bardzo popularne rozwiązanie w tańszych samochodach, szczególnie chętnie stosowane przez producentów z Francji. Przykładem zawieszenia półzależnego są choćby belki skrętne, znane głównie z małych samochodów znad Sekwany. Są to proste konstrukcje, składające się z dwóch wahaczy złączonych jedną belką. Innym przykładem zawieszenia półzależnego jest stosowanie poprzecznych resorów piórowych.

Zawieszenie niezależne

To struktura, w której jedno koło w ogóle nie wpływa na ruch drugiego. Jedno z najpowszechniej stosowanych rozwiązań we współczesnych samochodach osobowych. Przykładem zawieszenia niezależnego są choćby kolumny MacPherson’a. W myśl tej struktury, amortyzator jest nie tylko częścią tłumiącą drgania (jak to ma miejsce w innych rodzajach zawieszeń), ale także elementem prowadzącym koła samochodu – czyni to wspólnie z dolnym elementem prowadzącym oraz zwrotnicą.

Zawieszenie niezależne

Autor: Krzysztof Szymanek
Źródło: http://szymkrzysztof.republika.pl/zawieszenie.html

Historia i rodzaje zawieszenia samochodowegoHistoria i rodzaje zawieszenia samochodowego

Wyróżnia się zawieszenia niezależne:

  • Wielowahaczowe (przednie)
  • Z wahaczami (wzdłużnymi lub skośnymi)
  • Z podwójnymi wahaczami

Rodzaje zawieszeń ze względu na budowę:

W toku kolejnych przemian jakie zachodziły w konstrukcji pojazdów, koncepcja zawieszenia znacznie się zmieniała, skutkiem czego w obecnie produkowanych samochodach wyróżnić można kilka rodzajów zawieszeń.

Zawieszenie pneumatyczne [więcej informacji]

To jedno z najbardziej komfortowych zawieszeń dostępnych na rynku. Samochody wyposażone w takie rozwiązanie nie posiadają sprężyn, a jedynie specjalne gumowe poduszki, określane również mianem miechów. Samo zawieszenie pneumatyczne wyposażone jest także w kompresor, którego zadaniem jest utrzymywanie ciśnienia na zadanym poziomie, a także szereg czujników monitorujących stan ciśnienia w elementach zawieszenia.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę!

Zawieszenie hydropneumatyczne [więcej informacji]Historia i rodzaje zawieszenia samochodowegoHistoria i rodzaje zawieszenia samochodowego

Kojarzone głównie z autami znad Sekwany, a w szczególności z Citroenami. To rozwiązanie pracujące pod ciśnieniem – zamiast amortyzatorów znajduje się tam metalowa kula (czyli sfera), zawierająca mieszankę płynu hydraulicznego oraz azotu. Mieszanka rozprowadzana jest po całym układzie zawieszenia samochodu za pomocą specjalnej pompy zasilanej z energii silnika samochodu.

dzialanie-i-zasada-zawieszenia-hydropneumatycznegfo

Elementy zawieszenia hydropneumatycznego – źródło: citroenet.org.uk

Zawieszenie gwintowane [więcej informacji]

To rodzaj zawieszenia, który pozwala na bieżącą regulację wysokości nadwozia pojazdu. Specjalna konstrukcja sprężyn pozwala łatwe ustawienie prześwitu auta – stosowane głównie w autach, których właściciele chcą poprawić właściwości jezdne samochodu, obniżając jego środek ciężkości.