Zdecydowanie nie chcemy generalizować, ale Polacy rzadko dbają o zawieszenie w swoich samochodach. Niestety, bardzo często jedynym momentem gdy rzeczywiście zaglądamy do zawieszenia jest wizyta w stacji kontroli pojazdów, przy okazji corocznego badania technicznego. To jednak błędne postępowanie, ponieważ polskie drogi zdecydowanie nie sprzyjają utrzymaniu układu zawieszenia w dobrej kondycji!

zawieszenie pneumatyczne arnott

Zawieszenie pneumatyczne – informacje i oferta. Zapraszamy!

Struktura zawieszenia w autach osobowych

I choć każdy producent stosuje własne rozwiązania, to istnieją pewne standardy tego, z czego się składa zawieszenie, które znajdziemy praktycznie w każdym aucie. Generalnie, budowę zawieszenia można podzielić na:

  • Elementy tłumiące (amortyzatory)

  • Elementy prowadzące (wahacze, drążki Watta, itp)

  • Części resorujące (sprężyny)

Dlaczego o tym piszemy? Cóż, być może świadomość na temat tego jak zbudowane są układy zawieszenia w samochodach, a także wiedza o ewentualnych usterkach i płynących z tego tytułu konsekwencjach zachęci wiele osób do baczniejszej obserwacji tego układu w swoim pojeździe.

Elementy tłumiące – podsumowanie

Za tłumienie nierówności odpowiedzialne są amortyzatory. Poruszanie się po polskich drogach potrafi dosyć szybko doprowadzić do uszkodzeń tych elementów. Warto pamiętać, że amortyzator zużywa się tym szybciej, im większym obciążeniom jest poddawany. Na przykład, samochody które regularnie poruszają się po kiepskich drogach pełnych wybojów mogą bardzo szybko wymagać remontu amortyzatorów.

Czym grozi zużycie amortyzatorów? Im niższa ich sprawność, tym podwozie staje się bardziej “miękkie”. W rezultacie, znacznie wydłuża się droga hamowania, a prowadzenie samochodu coraz mniej przewidywalne. Dodatkowo, zużyte elementy tłumiące zawieszenia z reguły oznaczają również przyspieszone zniszczenie ogumienia samochodu, a przy tym bezpośrednio wpływają na stan pozostałych elementów zawieszenia samochodu. I na sam koniec warto pamiętać, że do poprawnego działania wszystkich systemów bezpieczeństwa (wystarczy wymienić choćby ABS lub nawet ESP), sprawne amortyzatory to absolutna podstawa!

Kiedy kontrolować amortyzatory? Co najmniej raz na pół roku lub co 20 tysięcy kilometrów. Sprawdzenie obejmuje zarówno wzrokową inspekcję, jak również wizytę na stacji diagnostycznej, gdzie specjalne urządzenie określane jako “szarpaki” powinno zbadać skuteczność działania amortyzatorów.

Elementy prowadzące – podsumowanie

Wszystkie części zawieszenia bezpośrednio odpowiedzialne za utrzymanie koła we właściwym kierunku wymagają szczególnej opieki. Szczególnie istotna jest ona w przypadku wahaczy – jakiekolwiek luzy na tych elementach mają ogromny wpływ na komfort prowadzenia samochodu oraz bezpieczeństwo. Jakiekolwiek podejrzane dźwięki dochodzące z układu zawieszenia, takie jak głuche stukanie bądź niestandardowe piski winny od razu być sygnałem do odwiedzenia serwisu!

Uwaga – po wymianie większości elementów prowadzących może pojawić się konieczność ustawienia geometrii kół.

Elementy resorujące – podsumowanie

Sprężyny zawieszenia, bo głównie o nich tu mowa, ulec mogą nawet nagłemu uszkodzeniu, po wjechaniu w dużą nierówność na drodze. Warto bowiem pamiętać, że jazda po takiej nawierzchni powoduje powstanie ogromnych sprzężeń, a jeżeli elementy resorujące nie są już w najlepszym stanie, to mogą w takiej sytuacji nawet pęknąć.

Czy można jakoś rozpoznać uszkodzenie sprężyn? Najprostszym sposobem jest postawienie auta na równej powierzchni i sprawdzenie, czy którykolwiek bok nie jest nieco niżej. Jeżeli tak jest, to znaczy że w danym kole właśnie pękła sprężyna i należy ją jak najprędzej wymienić na nową. Oprócz tego, oczywistym objawem zużycia tych elementów jest charakterystyczne “dzwonienie” w trakcie przejeżdżania przez nierówności.