Opis zdjęcia:Pół oś przednia z Microcar Virgo. Zródło: Wikipedia Commons Autor zdjecia: Éducation nationale (France)

Zawieszenie gwintowane wielu osobom nieodłącznie przywodzi na myśl sporty samochodowe. Rzeczywiście, takie skojarzenie jest jak najbardziej poprawne, bowiem gwint pozwala na osiągnięcie znacznie lepszych parametrów samochodu, szczególnie jeżeli chodzi o trakcję.

Definicja – co to jest zawieszenie gwintowane?

W dużym uproszczeniu, zawieszenie gwintowane (ang. coilovers) to jedno z rozwiązań, które pozwala na bieżącą regulację wysokości nadwozia pojazdu. Zakres regulacji wysokości zawieszenia jest całkiem spory, bowiem może wynosić od -110 mm do nawet 110 mm w sytuacji, gdy zawieszenie jest rozłożone. To oczywiście tylko fabryczne parametry, ponieważ jak widać na forach motoryzacyjnych, zaradni polscy amatorzy tuningu potrafią uzyskać jeszcze lepsze parametry.

Jak działa takie zawieszenie i co daje?

Co daje zawieszenie gwintowane? Zamontowanie takiego rozwiązania do samochodu pozwala na znaczną poprawę właściwości trakcyjnych samochodu. Jak to możliwe? Dzięki zmniejszeniu prześwitu obniża się również środek ciężkości auta, dzięki czemu nawet szybka jazda w zakręcie nie będzie problemem. Auto trzymać się będzie nawierzchni niczym przyklejone! To właśnie z tego powodu większość samochodów o mocniejszych silnikach (jak choćby dowolna Mazda w wersji MPS czy mocniejsze BMW) wygląda, jak gdyby ich podwozie praktycznie dotykało ziemi.

Inną, równie ważną zaletą zawieszenia gwintowanego jest mniejsze uginanie się karoserii po mocnym załadowaniu bagażnika samochodu. Zawieszenie nie będzie tak bardzo “osiadać” – z tego powodu, gwint bywa wybierany do aut z nadwoziem typu kombi.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę od firmy Arnott

Z czego się składa?

 

Jak to możliwe, że kierowca może sterować wysokością nadwozia samochodu? Układ składa się z czterech elementów resorujących (połączenie sprężyny oraz amortyzatora).
A co ma do tego określenie gwint? Chodzi tu o sposób w jaki opracowana została tuleja amortyzatora. Ten element posiada nakrętkę, która w swojej górnej części ma dodatkowe nagwintowania, określane również jako zwoje. Te elementy pozwalają na bieżącą regulację wysokości samego auta. Wystarczy podnieść auto, zdjąć koła lub zaparkować je na kanałem, a potem odpowiednio ustawić nakrętkę na odpowiedniej wysokości. Niby nie jest to trudne, ale lepiej żeby zlecić taką operację do wykonania osobie posiadającej przynajmniej minimalną wiedzę mechaniczną.

Czy warto kupić zawieszenie gwintowane?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Na pewno dużą zaletą gwintu jest możliwość stałej regulacji wysokości zawieszenia. Jeżeli okazałoby się, że samochód zawieszony jest zbyt nisko, to wystarczy jedynie niewielka ingerencja w strukturę układu, by auto choć trochę podwyższyć. Ponadto, montaż zawieszenia gwintowanego może być świetnym rozwiązaniem na poprawę własności jezdnych w autach, których standardowe układy zapewniają raczej kiepskie parametry w trakcie jazdy po zakrętach (np popularna w Polsce Skoda Octavia praktycznie każdej generacji).

skoda-octavia

Skoda Octavia w większości przypadków posiada zawieszenie gwintowane.

Zalety i wady zawieszenia gwintowanego?

Podstawową zaletą zawieszeń gwintowanych jest znacznie lepsza przyczepność samochodu do nawierzchni. Samochód wyposażony w gwint znacznie szybciej reaguje na wszystkie ruchy kierownicą. Autem wyposażonym w takie rozwiązanie można śmiało pokonywać nawet najbardziej ostre zakręty, bez obaw o to, że nastąpi “wyrzucenie” samochodu z toru jazdy.
Nie bez znaczenia jest także znacznie odmieniony wygląd samochodu – popularność takiego zabiegu to efekt filmów z serii “Szybcy i wściekli”, gdzie podstawowym zabiegiem zmieniającym auto było właśnie stosowanie sprężyn obniżających karoserię.

Jedną z wad zawieszeń gwintowanych jest na pewno ich cena, szczególnie w przypadku oryginalnych zestawów, sygnowanych przez producenta. Co więcej, auto z gwintowanym zawieszeniem może być nieco mniej komfortowe niż analogiczny model wyposażony w tradycyjny system resorowania – wynika to po prostu z faktu, iż nadwozie zawieszone jest znacznie bliżej ziemi, przez co wszelkiego rodzaju drgania wynikające z nierówności na drodze przenoszą się na karoserię.

Porównanie do innych zawieszeń

Czy zawieszenie gwintowane jest lepsze niż inne zawieszenia? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. W porównaniu z elementami fabrycznymi montowanymi w większości samochodów, gwint zapewnia znacznie lepsze parametry trakcyjne. Z drugiej strony, znacznie niższy komfort nie każdemu musi przypaść do gustu.

Dla kierowców którzy poszukują sposobu na regulację zawieszenia w zależności od obciążenia, znacznie lepszym wyborem będzie auto z układami pneumatycznymi. Dzięki swojej specyficznej konstrukcji, samochód z pneumatyką zapewni znacznie wyższy komfort jazdy, a koszty eksploatacji wcale nie muszą być wysokie, ze względu na doskonałą dostępność elementów typu OEM (dobre części tego typu produkuje choćby firma Arnott).

Montaż zawieszenia gwintowanego

Sama regulacja nie jest zadaniem wybitnie trudnym, ale bezpośredni wpływ zawieszenia na bezpieczeństwo jazdy sprawia, że lepiej takie zadanie zlecić profesjonalistom. Bardzo ważne jest tu posiadanie specjalnych narzędzi, w tym ściągaczy do sprężyn – ceny tego rodzaju sprzętu są na tyle wysokie, że nie opłaca się go kupować do użytku indywidualnego.

Jeżeli ktoś jednak zdecyduje się na samodzielny montaż, poniżej krótki poradnik.

Jak podnieść zawieszenie?

Całą operację rozpoczyna się od zdjęcia kół samochodu i odpowiedniego zabezpieczenia go. Kolejnym krokiem jest dokładne oczyszczenie śrub amortyzatorów oraz zdjęcia kolumny McPhersona. Następnie, w miejsce wymontowanych sprężyn wystarczy założyć nowe, tym razem gwintowane.

Jak regulować?

Do regulacji zawieszenia gwintowanego zaprojektowano specjalne nakrętki (tzw. talerze), na których umieszczono sprężyny. Regulację wykonuje się za pomocą dedykowanego do takich działań klucza (z reguły są zawarte w zestawie).

Czym zabezpieczać?

Jeżeli montuje się zawieszenie gwintowane do auta to warto pamiętać o odpowiednim jego zabezpieczeniu. Przed sezonem zimowym można pokryć jego elementy choćby smarem miedzianym – zapewni to płynną regulację poszczególnych części nawet po zakończeniu mrozów.

Ceny i opłacalność

Komplety zawieszenia gwintowanego mają naprawdę różne ceny. Przykładowo, do wspomnianej już Skody Octavia można znaleźć zestawy kosztujące 800 złotych, jak również elementy za dwa razy wyższą kwotę.

Może się jednak okazać, że zawieszenie wymaga większej ilości przeróbek niż tylko założenie nowych sprężyn. W zależności od auta, wymiany wymagać mogą choćby kielichy amortyzatorów czy inne elementy, co podnosi koszty.

Zakładając gwintowane zawieszenie można rozważyć także montaż rozpórek, czyli elementów usztywniających nadwozie. Są to rurki z metalu, które łączą kielichy amortyzatorów. Warto pamiętać, że zawieszenie, które jest twardsze niż standardowe powoduje znacznie większe naprężenia na karoserii, co może doprowadzić do jej uszkodzeń (w skrajnych przypadkach nawet do pęknięcia szyby).

Czy taki zakup się opłaca? Jeżeli komuś zależy na ładnym wyglądzie auta i lepszych parametrach trakcyjnych, to na pewno tak. Z drugiej strony, w polskich warunkach niskie zawieszenie może okazać się kiepskim rozwiązaniem – ze względu na stan dróg!

Nasze opinie i wskazówki

Zawieszenie gwintowane z pewnością poprawia parametry trakcyjne pojazdu. Niestety, jest też druga strona medalu – im niżej zawieszone nadwozie, tym gorsze tłumienie nierówności, a co za tym idzie, spada komfort jazdy takim samochodem.