Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie? Które elementy odpowiedzialne są za odpowiednie przenoszenie sił pochodzących z jezdni na nadwozie samochodu?

Tym razem kilka słów na temat najważniejszych pojęć dotyczących zawieszeń stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych. Taka swoista pigułka wiedzy przyda się nie tylko osobom zainteresowanym tematyką, ale także zwykłym kierowcom – choćby po to, by wiedzieć czy mechanik w warsztacie nie próbuje ich oszukać przy okazji napraw elementu, który “stuka i puka” w zawieszeniu ich auta.

elementy-budowa-zawieszenia

Autor: Krzysztof Szymanek
Źródło: http://szymkrzysztof.republika.pl/zawieszenie.html

Active Body Control

https://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension#/media/File:Torsion_beam_1.jpg

Koncepcja zawieszenia opracowana przez firmę Mercedes-Benz i po raz pierwszy zastosowana w modelu CL (C215) w roku 1999. Ideą systemu ABC (jak w skrócie określa się to rozwiązanie) jest zapobieganie nadmiernym przechyłom nadwozia podczas różnych manewrów, jak pokonywanie zakrętów, przyspieszanie czy hamowanie. Jest to system zawieszenia hydraulicznego, które w aktywny sposób kontroluje ruchy nadwozia auta, zapewniając maksymalny komfort i bezpieczeństwo w trakcie poruszania się samochodem.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę!

Jak zbudowane jest takie zawieszenie? Pneumatyczne miechy oraz amortyzatory zastąpione zostały specjalną pompą oraz całym szeregiem czujników i zaworów, które mają dopasować nastawy zawieszenia auta do aktualnego stylu jazdy.

Aktywne zawieszenie

Czym jest zawieszenie aktywne i co je odróżnia od standardowego układu resorującego w samochodach? Krótko mówiąc, jest to struktura wyposażona w cały szereg czujników pozwalających na kontrolę i bieżącą regulację nastawów poszczególnych elementów zawieszenia w samochodzie. Doskonałym przykładem są czujniki zamontowane w układach zmniejszających drgania pochodzące z podwozia samochodu.

Przykłady? Ot, choćby regulacja prześwitu. Jeżeli system zanotuje zbyt wysoką ilość drgań w trakcie jazdy, prześwit zostanie automatycznie zwiększony, by nie uległ uszkodzeniu żaden z elementów podwozia pojazdu. Bardzo często systemy aktywnego zawieszenia są w stanie zmienić także nastawy amortyzatorów – w zależności od prędkości z jaką porusza się pojazd, modyfikacjom ulega na przykład ich siła tłumienia. Aktywne zawieszenie stosowane jest głównie w samochodach klasy premium.

Amortyzatory

Amortyzator pneumatyczny zawieszenia Audi A8

Amortyzator pneumatyczny do samochodu Audi A8 firmy Arnott

Rolą amortyzatorów jest zapewnienie maksymalnego komfortu podczas poruszania się autem. Amortyzują nierówności, przenosząc drgania powstające podczas kontaktu koła z nierównym podłożem na karoserię samochodu, zapewniając tym samym maksymalny komfort zarówno pasażerom czy ładunkowi w przestrzeni bagażowej, jak i chroniąc elementy konstrukcyjne pojazdu przed uszkodzeniem.

Mówiąc obrazowo, gdyby nie obecność amortyzatorów w zawieszeniu pojazdu, to w zasadzie od każdej nierówności samochód odbijałby się niczym piłka ping-pongowa! Inną rolą amortyzatorów jest także zapewnienie odpowiedniej drogi hamowania. Zadaniem tych elementów jest zapobieganie nadmiernym przechyłom karoserii oraz zapewnienie kołom odpowiedniego przylegania do podłoża. Z tego właśnie powodu tak ważna jest dbałość o stan amortyzatorów – jeżeli są one niesprawne, auto może bardzo łatwo wypaść z toru jazdy lub nie wyhamować na czas!

Belka skrętna

belka-skretna-golf3

belka-skretna-i-zawieszenie-golf3

Opis zdjęć: Belka skrętna w samochodzie GOLF 3 Joker Edition Autor: Cancun Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension#/media/File:Torsion_beam_1.jpg

Rozwiązanie bardzo często stosowane na tylnej osi tańszych pojazdów, głównie francuskich firm. Idealnie nadaje się do niewielkich aut miejskich, głównie ze względu na swoje kompaktowe wymiary, co pozwala na znaczną oszczędność miejsca w konstrukcji pojazdu.

Belka skrętna składa się zazwyczaj z dwóch wahaczy, które połączone są za pomocą elementu przypominającego właśnie belkę. Warto tutaj dodać, że ten właśnie element porusza się zgodnie z ruchem kół przednich, pozwalając tym samym wahaczom zmienić położenie względem siebie, skąd pochodzi zresztą jego nazwa.

Drążek Panharda

Drązek panharda w Mustangu

Opis zdjęcia: Drążek Panharda, Autor zdjęcia: jw98lx, Źródło zdjęcia: http://forums.corral.net/forums/road-racing-auto-x/551780-tail-pipes-mm-phb.html

To element, który pozwala na utrzymanie poprawnej geometrii zawieszenia. Zazwyczaj montowany w tylnej osi pojazdu, aczkolwiek są auta, w których montowano drążek Panharda również z przodu (niektóre modele Land Rovera).

Coraz rzadziej stosowany we współczesnych autach – znaleźć go można jeszcze w starszych generacjach samochodów terenowych z nadwoziem opartym na ramie (jak choćby Jeep’y czy Nissan Patrol).

Kolumna Macphersona

Źródło: Wikipedia: Autor: Casito Licencja: GNU Free Documentation License.

Źródło: Wikipedia: Autor: Casito Licencja: GNU Free Documentation License.

Kolor Czerwony: zwrotnica lub piasta
Kolor Niebieski: dolny wahacz
Kolor Jasnoniebieski: drążeka kierowniczy
Dolna fioletowy: drążek reakcyjny
górny fioletowy: Sprężyna śrubowa
Żółty: obudowa zawierająca amortyzator lub przepustnice

Gdyby znaleźć jedną część która stosowana jest w większości aut niezależnie od marki, opisywana kolumna na pewno byłaby takim elementem. Koncepcja, która zaprezentowana została jeszcze w 1949, do dziś święci triumfy!

Co wyróżnia taką konstrukcję? Przede wszystkim, zastosowanie kolumny Macphersona pozwala na znaczną oszczędność miejsca pod maską, co pozwala na stosowanie większych objętościowo silników (aczkolwiek w dobie downsizingu nie ma to aż takiego znaczenia). Rewolucyjną zmianą w przypadku kolumny był fakt, iż amortyzator, który do tej pory był jedynie elementem tłumiącym i resorującym, stał się częścią odpowiedzialną za prowadzenie koła.

Resor

Resor piórowy

Autor:Jim Gill
Źródło: http://www.flmvpa.org/articles/armymotors_gill.htm
Licencja: Public Domain

Wielu osobom to określenie kojarzy się głównie z autami z okresu PRL-u – i słusznie, ponieważ we współczesnych samochodach próżno szukać już resorów! Czym właściwie jest resor? Jest to część tłumiąca drgania, wykonana ze stali sprężynowej. Zazwyczaj, resorami są sprężyny wielopłytkowe, oparte o stalowe płaskowniki (czyli pióra).

Stabilizatory

Stabilizator samochodowy (czarny kolor)

Źródło: Wikipedia Autor: Stahlkocher Źródło: GNU Free Documentation License

Stabilizator zawieszenia jest elementem o ogromnym wpływie na przyczepność samochodu do jezdni. To część elementów prowadzących koła, ktora w zależności od przechyłów nadwozia zmienia sztywność zawieszenia danej osi. Dzięki stabilizatorom, możliwa jest jazda po łuku – gdy są niesprawne, nadwozie może się znacznie przechylić, co negatywnie wpływa na sterowalność auta.

Wahacz

To element, który łączy zwrotnicę koła z nadwoziem samochodu. Zadaniem wahaczy jest tłumienie drgań powstających w momencie kontaktu koła z nawierzchnią po której porusza się auto, a tym samym zapewnienie nadwoziu odpowiedniej stabilności, co przekłada się na wygodę jazdy oraz bezpieczeństwo na drodze.

Jakiekolwiek uszkodzenia wahaczy mogą natychmiast przełożyć się na zniszczenie pozostałych elementów zawieszenia – są to części bardzo wrażliwe, szczególnie na nierównych drogach.