Przeciętny człowiek zapytany o elementy zawieszenia w samochodzie zazwyczaj wymieni takie części jak amortyzator, wahacze lub sprężyny. Tymczasem, w układzie resorowania każdego auta znajduje się inny, bardzo ważny element, o którym naprawdę niewielu kierowców pamięta. Jest nim drążek reakcyjny, niekiedy określany również mianem drążka Panharda. W tym artykule poświęcimy mu nieco więcej uwagi.

Drążek reakcyjny – informacje

Czym właściwie jest ta część? To element prowadzący zawieszenia. Zadaniem drążka reakcyjnego jest kontrola ruchu kół w kierunku wzdłużnym. Zazwyczaj zamontowany jest po jednej stronie do osi samochodu, a po drugiej do podwozia. Warto przy tym wspomnieć, że drążki reakcyjne umieszczone są przed kołem, dzięki czemu są odporne na przeciążenia pojawiające się podczas hamowania oraz utratę przyczepności kół w trakcie przyspieszania.

Drążek reakcyjny

Źródło zdjęcia: (źródło: http://www.tender.pl/)

Do czego służy drążek reakcyjny?

Jego zadaniem jest przenoszenie siły wzdłużnej pochodzącej z pracy kół, tłumienie jej i ochrona zespołu resorującego przed nadmierną ilością drgań. Obecność drążka w zawieszeniu umożliwia także utrzymanie osi pojazdu w odpowiedniej pozycji, a co za tym idzie, ma ogromny wpływ na geometrię zawieszenia samochodu.

Warto przy tym dodać, że wyróżnia się dwa rodzaje drążków reakcyjnych. Drążki reakcyjne zamontowane są wzdłużnie, w osi przedniej. Zamontowane są w sposób przegubowy, stąd są one odporne na zginanie. Na osi tylnej znaleźć można drążki reakcyjne zamontowane w sposób poprzeczny.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę!

W niektórych autach mających sztywną tylną oś (na przykład samochody terenowe, ale też starsze minivany, jak Mazda MPV), z tyłu znaleźć można tak zwane drążki Panharda. Niezależnie od nazwy, zadaniem jest przenoszenie sił poprzecznych oraz utrzymanie tylnej osi pojazdu w ustalonej pozycji względem karoserii lub ramy. Jest to szczególnie istotne podczas pokonywania zakrętów takim pojazdem.

Reasumując. Zadaniem drążków reakcyjnych jest zapewnienie pojazdowi właściwego kierunku jazdy, niezależnie od tego czy auto przyspiesza, hamuje czy też skręca. Gdyby w pojazdach zabrakło drążków reakcyjnych, to karoseria mogłaby ulegać niebezpiecznym przechyłom podczas jazdy.

Silentblocki – gumowa obudowa

Należy przy tym wspomnieć, że drążki reakcyjne znajdują się w specjalnej gumowo-metalowej otulinie, określanej mianem silentblock’a. Zadaniem takiej tulei jest redukcja drgań oraz hałasu dobiegającego z pracującego zawieszenia. Zużycie owej tulejki powoduje znaczny wzrost wibracji pochodzących z układu resorującego, a przenoszących się na kabinę pasażerską auta.

Jak rozpoznać uszkodzenie drążka reakcyjnego?

Takie łączniki jak drążek reakcyjny raczej rzadko podlegają kontroli. Ich zużycie wychwycić można co najwyżej podczas okresowego sprawdzenia kondycji zawieszenia, aczkolwiek większość mechaników lub diagnostów raczej nie przywiązuje specjalnie wagi do tego konkretnie elementu.

Czy kierowca może sam rozpoznać uszkodzenie drążka reakcyjnego? Tak, wystarczy dokładnie wsłuchać się w swoje auto. Zwiększony poziom wibracji, dziwne odgłosy wydobywające się z silnika w konkretnym zakresie obrotów mogą świadczyć o zużyciu drążka właśnie. Cóż, na pewno nie powinno się tego faktu lekceważyć. Warto pamiętać, że źle działający drążek reakcyjny może doprowadzić do przyspieszonego zużycia poszczególnych elementów układu jezdnego, jak choćby poduszek silnika lub skrzyni biegów.

Uszkodzony drążek reakcyjny – wymiana czy regeneracja?

Diagnostyka to jedno, a co z wymianą części na nową? Czy w przypadku drążka reakcyjnego nie lepsza będzie regeneracja? Cóż, tu zdania są podzielone. Przede wszystkim, zakup całkowicie nowego elementu to koszt maksymalnie kilkuset złotych (w przypadku aut klasy wyższej).

Nieco tańszym sposobem naprawy jest regeneracja, która polega na wulkanizacji gumy na całym elemencie. Teoretycznie, takie działanie powinno przywrócić drążkowi sprawność, natomiast w praktyce…różnie z tym bywa. Zatem tylko wymiana tej części na nową daje pewność, że szybko nie ulegnie ona awarii.

I na zakończenie…

Każdy kierowca powinien pamiętać o drążku reakcyjnym w swoim aucie. Sprawdzenie tego elementu jest bardzo łatwe – o konieczności wymiany świadczy przede wszystkim popękana guma na obudowie. I choć jego zużycie nie niesie za sobą żadnych poważnych konsekwencji, to na pewno przyspieszy awarię pozostałych elementów, jak choćby poduszki silnika, co znacznie podniesie koszty.