Według cen autoryzowanych stacji obsługi różnych marek, kompleksowa naprawa zawieszenia pneumatycznego kosztować może nawet 20-30 tysięcy złotych! Jak to możliwe, że konstrukcja, do której  w “zwykłych” samochodach części kosztują najwyżej kilkaset złotych, jest aż tak kosztowny w naprawie?

Konstrukcja zawieszenia pneumatycznego

Jak zbudowane są zawieszenia pneumatyczne? Przede wszystkim warto wiedzieć o tym, że konstrukcja, a co za tym idzie naprawa, zawieszeń pneumatycznych jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku tradycyjnych systemów resorowania. Przede wszystkim, w miejsce tradycyjnych sprężyn lub amortyzatorów, w autach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne znaleźć można specjalne poduszki, określane również jako miechy.

Miech przedni pneumatyczny Audi A6 C5

miech pneumatyczny przedni do Audi A6 C5 firmy Arnott z USA.

W wielu autach, fabryczne miechy potrafią kosztować krocie – ot, choćby w przypadku Audi A8 D3, czyli samochodu, który wart jest około kilkudziesięciu tysięcy złotych, jeden miech w autoryzowanej stacji obsługi może kosztować nawet 7000 złotych! Prosta kalkulacja – zakup czterech miechów to nawet 28 000 PLN.

zawieszenie pneumatyczne arnott

W naszym sklepie miechy pneumatyczne kosztują o wiele mniej niż w autoryzowanych serwisach

Kolejnym elementem który po pewnym czasie ulega zwyczajnemu zużyciu jest kompresor. Zadaniem tej części jest tłoczenie niezbędnego do pracy poduszek powietrza. Wraz z kolejnymi kilometrami kompresor zwyczajnie się zużywa – może się przegrzewać lub pompować niedostateczną ilość powietrza. Wspomnieć tu trzeba również o wszelkiego rodzaju zaworach i czujnikach, których w zawieszeniu pneumatycznym jest bardzo dużo.

kompresor zawieszenia Audi A8 / S8 D4

Fabrycznie nowy kompresor zawieszenia do Audi A8 / S8 D4

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Wszystko to tworzy układ, który jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w naprawach niż tradycyjne zawieszenia. Przykładowo, układ resorowania w Fordzie Focus (choćby w II generacji tego auta), uznawany za jeden z droższych w naprawie układów zawieszenia wśród aut kompaktowych, kompleksowo wyremontować można za niecałe 2 tysiące złotych i to nawet przy użyciu oryginalnych części. Owszem, zawieszenie pneumatyczne nigdy nie było stosowane w autach klasy C, ale to daje wyobrażenie, jak bardzo kosztowne potrafią być naprawy pneumatyki.

Porównanie do Focusa wciąż ma jednak sens przy okazji rozmowy o rynku aut używanych. Bardzo wiele jest samochodów o wartości podobnej jak wspomniany już Ford, a posiadających drogie w naprawach zawieszenie pneumatyczne. Przykłady? Ot, choćby Audi A6 C5 Allroad, Mercedes W210 kombi (zawieszenie Nivomat), Mercedes S-Klasa (W220) czy nawet BMW 5 E39 Touring.

Jak zapobiec uszkodzeniom?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnego zawieszenia, tak i przy systemach pneumatycznych bardzo istotna jest regularna kontrola kondycji układu. Kluczowe jest tu wykrywanie wszelkiego rodzaju nieszczelności – na początkowym etapie nie wyrządzają one jeszcze dużych szkód, ale gdy się powiększą, to uszkodzeniu ulega praktycznie cały układ, a cena naprawy potrafi być bardzo wygórowana.

Tu nie ma miejsca na jakiekolwiek zaniedbania – jeżeli do układu dostanie się woda czy ubędzie powietrze, koszty naprawy uszkodzenia, które początkowo mogło być banalnie tanie w usunięciu, wzrosną kilkakrotnie. Jest to widoczne szczególnie w zimie, gdy skraplająca się w powietrzu woda potrafi powodować naprawdę różne zjawiska w systemie pneumatycznym. To właśnie dlatego warto regularnie monitorować stan zawieszenia pneumatycznego.

Konwersja zawieszenia

Wielu posiadaczy nieco starszych aut zastanawia się czy przeróbka na tak zwane zwykłe zawieszenie jest uzasadniona ekonomicznie. Warto przy tym dodać, że jest to możliwe wyłącznie w samochodach, które obok wersji z pneumatyką występowały z klasycznym zawieszeniem.

Audi A6 Konwersja zawieszenia

Arnott – Audi A6 C5 Zestaw konwersji zawieszenia

Generalnie rzecz biorąc, takie działanie nie ma większego sensu. Jeżeli nawet dojdzie do uszkodzenia któregoś z elementów, zawsze można go zastąpić zamiennikiem. Co ważne, chęć obniżenia kosztów remontu takiego układu nie musi już oznaczać konieczności kupowania kiepskich jakościowo produktów z Dalekiego Wschodu.

Doskonałym przykładem są choćby oferowane w naszym sklepie elementy amerykańskiej firmy Arnott. To uznany na świecie producent części OEM, pasujących do większości układów pneumatycznych w popularnych autach.

Istotne jest, że konwersja zawieszenia wyjdzie niemal na pewno drożej niz wymiana części na taki zamiennik, a przy tym nie ma pewności, że osoba dokonująca takiej modyfikacji wykona to w sposób poprawny.

Oczywiście, zamiany zawieszenia można dokonać, ale patrząc na opinie zamieszczone na forach przez osoby, które rzeczywiście takiej zamiany dokonały, znacznie spada komfort jazdy. W porównaniu z zawieszeniem pneumatycznym, nawet najlepsze zawieszenie tradycyjne nie zapewni takiej wygody przemieszczania się jak układ resorowania wypełniony powietrzem! Trudno jest przywyknąć do gorszego komfortu.