Zawieszenie jest tym elementem pojazdu, który ma największy wpływ na komfort kierowcy i pasażerów podczas jazdy. Składa się na niego wiele elementów, liczne są również możliwości ich konfigurowania. Dodatkowo, na rynku dostępne są zarówno zawieszenia sztywne, jak i pneumatyczne. Czym się różnią oraz jakie wady i zalety ma każde z nich? O tym poniżej.

 

Zawieszenie pojazdu – miękkie czy twarde

W skład całego zespołu zwanego zawieszeniem pojazdu wchodzą: amortyzatory, sprężyny, łączniki elastyczne, poduszki gumowe, wahacze i drążki. Od ich ustawienia i skonfigurowania zależeć będzie sztywność zawieszenia i komfort jazdy.

Całe zawieszenie samochodu jest to zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu, których zadaniem jest przenoszenie na nadwozie sił powstających na styku koła z jezdnią. Dlatego też jeśli mamy do czynienia z miękkim zawieszeniem, to mówi się, że auto wręcz płynie. W miękkim zawieszeniu nierówności jezdni są niemal niewyczuwalne. Jednak jego minusem jest kołysanie auta przy mocniejszym hamowaniu i przechylanie nadwozia na zakrętach.

Natomiast w twardym zawieszeniu komfort jazdy jest mniejszy, a wszelkie nierówności drogi znacznie bardziej wyczuwalne. Jednak twarde nadwozie również ma swoje zalety, auto jest znacznie mniej podsterowne i w modelach sportowych często stosowane jest takie rozwiązanie.

 

Czym jest zawieszenie pneumatyczne?

Systemy pneumatyczne po raz pierwszy zostały użyte do tłumienia nierówności nawierzchni już 30 lat temu. Nie jest to więc żadna nowość. Jednak od tamtego czasu układy te zostały znacznie unowocześnione i udoskonalone. Zawieszenie pneumatyczne do tłumienia nierówności jezdni wykorzystuje sprzężony azot, który jest w tym szczególnie skuteczny. Ogromną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest fakt, że parametry resorowania są takie same, niezależnie od obciążenia samochodu. Tak więc pneumatyka zapewnia komfort jazdy zarówno kiedy jedziemy sami, jak i wówczas, gdy przewozimy czterech pasażerów, a bagażnik wyładowany jest po brzegi. Z pewnością nie zagwarantuje nam tego sztywne zawieszenie, które przy większym obciążeniu „siada”. Tym samym zmieniają się możliwości resorowania oraz prześwit.

Zawieszenie pneumatyczne tylko dla wybranych?

Zawieszenie pneumatyczne to nieustanny komfort jazdy, sterowany za pomocą komputera. Wielu producentów samochodów zdecydowało się na seryjny montaż zawieszenia pneumatycznego w swoich produktach. Do takich marek należą między innymi Land Rover Discovery, Range Rover, Audi A8 i Mercedes klasy S. Zawieszenie pneumatyczne w tych samochodach to luksus, za który niestety trzeba też odpowiednio zapłacić.

Zatem – czy tylko drogie samochody wyposażone w zawieszenie pneumatyczne przez producenta mogą dostarczać takiego komfortu jazdy? Otóż nie. Jest wiele firm, które zajmują się montażem tego typu zawieszenia w samochodach, które dotychczas jeździły na zawieszeniu sztywnym.

Zawieszenie pneumatyczne- wyłącznie zalety?

Zawieszenie pneumatyczne wydaje się rozwiązaniem idealnym. Często też stosowane jest w seryjnej produkcji samochodów. Czy posiada ono jakieś wady? Niestety tak. Warto wspomnieć, że zawieszenie tego typu ciężko jest zamontować w mniejszych samochodach segmentu B. Cały osprzęt zwyczajnie nie mieści się w tych niewielkich kompaktowych autach. Kolejnym minusem są koszty naprawy takiego typu zawieszenia. Niedbałe użytkowanie może powodować usterki  kosztowne do usunięcia.

Zawieszenie sztywne a zawieszenie pneumatyczne

Porównajmy więc wygodę i komfort jazdy w przypadku zawieszenia sztywnego oraz zawieszenia pneumatycznego. Jak już wspomniano w tekście, przy systemach pneumatycznych absolutnie zawsze mamy zapewniony najwyższy komfort jazdy. Tego typu zawieszenie „zbiera” wszystkie nierówności drogi sprawiając, że pasażerowie zupełnie ich nie odczuwają. Nie ma tutaj znaczenia również poziom obciążenia samochodu. W przypadku zawieszenia sztywnego komfort jazdy zależy od fabrycznego skalibrowania poszczególnych elementów. Innymi słowy – od tego, czy zawieszenie jest twarde czy miękkie. Ciężko jest tu również znaleźć złoty środek, który sprawi, że w rozsądnej cenie samochodu  zawieszenie będzie wystarczająco miękkie, by gwarantować wygodę, ale jednocześnie nie aż tak miękkie, aby imitować podróż jachtem na morskich falach. Dlatego mimo wszystko i bez wątpienia zawieszenie pneumatyczne daje większą wygodę i jest godne polecenia.