Czy zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób Wasz samochód utrzymuje zadany kierunek jazdy? Nie byłoby to możliwe gdyby nie wahacze zamontowane w zawieszeniu. Tym razem powiemy kilka słów na temat tego elementu – do czego służy, z czego się składa, a także jak rozpoznać jego uszkodzenie lub zużycie.

Informacje

Mianem wahacza określa się każdy sztywny element dowolnego mechanizmu, wykonujący ruch obrotowy wokół stałej osi. W momencie gdy wahacz wykona pełny obrót powraca do położenia początkowego. Tak właśnie, w dużym skrócie, wygląda praca wahaczy w zawieszeniach pojazdowych.

Jak zbudowany jest wahacz? To metalowy element, który swoim kształtem przypomina literę “A”. Warto przy tym wiedzieć, że sam wahacz nie jest bezpośrednio połączony z piastą – otoczony jest specjalnymi tulejami gumowo-metalowymi. Te elementy często określane są również mianem silentblocków, a ich głównym zadaniem jest eliminacja drgań powstających w trakcie poruszania się po kiepskich nawierzchniach.

Podwójny wahacz

Podwójny wahacz – źródło: Wikipedia.org

,Do czego służą wahacze? Krótko mówiąc, jest to połączenie nadwozia pojazdu wraz z piastą koła oraz podwoziem samochodu. W rezultacie, wykonywane przez prowadzącego pojazd ruchy są na bieżąco przenoszone na koła, a pojazd porusza się w zadanym kierunku. Innymi słowy, gdyby nie wahacze w zawieszeniu, to prowadzący auto lub motocykl miałby spore problemy ze stabilną jazdą.

Rodzaje wahaczy

Jak już zostało wspomniane w jednym z powyższych akapitów, w zależności od modelu samochodu na jednej osi mogą być zamontowane zarówno dwa, jak i znacznie więcej wahaczy (w przypadku tak zwanego wielowahacza, stosowanego w droższych samochodach).

Biorąc pod uwagę sposób w jaki ta część prowadzi koło oraz mocuje je do karoserii pojazdu, wyróżnić można:

  • Wahacze ustawione poprzecznie,

  • Wahacze o ustawieniu wzdłużnym,

  • Wahacze o ustawieniu ukośnym,

W tym miejscu warto powiedzieć kilka słów na temat zawieszeń wielowahaczowych, których nazwa jeszcze kilka lat temu wywoływała ciarki u wielu polskich kierowców. W zawieszeniu wielowahaczowym nie ma tradycyjnego połączenia w postaci belki, które występuje w klasycznych układach resorowania, łącząc koła tej samej osi. Dzięki temu rozwiązaniu, koła pojazdu zyskują ogromną niezależność, a właściwości jezdne znacznie się poprawiają – zawieszenie jest o wiele bardziej sztywne, a samochód lepiej trzyma się drogi, w porównaniu do aut z tradycyjną belką skrętną.

Doskonałym przykładem pojazdu z zawieszeniem wielowahaczowym jest choćby Volkswagen Passat B5 oraz modele mu pokrewne. Na przedniej osi tego pojazdu znajdziemy bowiem aż osiem wahaczy (po cztery na każde koło). Jeszcze kilka lat temu konieczność remontu takiego zawieszenia wywoływała strach u polskich kierowców, głównie ze względu na ceny, ale w tej chwili jest to już znacznie tańsze.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę!

Kiedy należy wymienić wahacz?

Co ile należy wymieniać wahacz? Cóż, trudno tu mówić o jakichkolwiek interwałach, bowiem wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, a także warunków eksploatacji danego pojazdu i jakości samych wahaczy. Nie ulega wątpliwości, że te elementy warto wymienić zawsze wtedy, gdy auto brało udział w wypadku.

Generalnie warto przyjąć, że wahacze kwalifikują się do kontroli co najmniej raz na kilka miesięcy – przy okazji rutynowego przeglądu auta bądź dowolnych prac serwisowych wykonywanych w warunkach, które pozwolą na obejrzenie stanu wahaczy od dołu pojazdu (czyli podnośnik lub tak zwany “kanał”). Do natychmiastowej wymiany tę część kwalifikują takie objawy jak:

  • Pogięcie,

  • Pęknięcia,

  • Korozja,

W momencie gdy auto jest na podnośniku lub kanale, jedna osoba może “bujać” karoserią, a druga powinna w tym czasie umieścić rękę na sworzniu. Jeżeli pojawi się znaczny luz, oznacza to konieczność wymiany elementu.

wahacz samochodowy - diagnostyka

(źródło: http://www.bendpakranger.co.uk/XPR-12C-192-Lifts-BendPak-UK.png)

Czy kierowca sam może rozpoznać uszkodzenie wahaczy, bez zaglądania pod spód auta? Tak. Zużycie wahaczy objawia się przede wszystkim problemami z utrzymaniem właściwego toru jazdy. W trakcie poruszania się, pojazd “rzuca” na boki, a powrót do poprzedniej pozycji wymaga od kierowcy sporo wysiłku. Oprócz tego, zużycie wahaczy sygnalizują także stuki dochodzące z zawieszenia w trakcie przejeżdżania po nierównościach.

I na sam koniec uwaga. Po wymianie wahaczy zawsze należy ponownie ustawić zbieżność auta!

Regeneracja czy kupno nowego wahacza?

Ceny wahaczy spadły w tej chwili tak bardzo, że raczej nie warto zaprzątać sobie głowy regeneracją. Owszem, jest ona nieco tańsza niż kupno całkowicie nowej części, ale nigdy nie ma pewności, czy proces naprawy wahacza zostanie prawidłowo wykonany. A na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać!