Zawieszenie jest jednym z najważniejszych – pod kątem komfortu jazdy, elementów w naszym samochodzie. To ono w dużej mierze odpowiada za wstrząsy, które podczas jazdy przenoszone są z jezdni na nadwozie samochodu. Producenci pojazdów dokładają wszelkich starań, aby komfort podczas jazdy był jak największy, jednocześnie bez uszczerbku na bezpieczeństwie i przyczepności auta. Jednak zawieszenie samochodu nie jest dane raz na zawsze. Można w nim dokonać zmian i przeróbek. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat zawieszenia gwintowanego, jego zalet i atutów.

 

Prawdziwy tuning samochodu, wcale nie jest tym, co najczęściej możemy zaobserwować, czyli przykładowo pstrokatymi ozdobami pojazdu. To także nie tylko zmodyfikowany wydech auta, który hałasuje ponad miarę czy fikuśne spojlery. Tuning z prawdziwego zdarzenia, to zwiększenie mocy silnika, które z przeciętnego auta może uczynić prawdziwą bestię. Wreszcie tuningiem są również fachowe, zaawansowane przeróbki zawieszenia. Te dwa ostatnie elementy połączone razem gwarantują niezwykłą radość z jazdy i dużo lepsze osiągi samochodu.

Profesjonalny tuning pojazdu – postaw na zawieszenie gwintowane

Tak jak stwierdziliśmy powyżej, zawieszenie gwintowane często jest stosowane w tuningowanych (sportowych) samochodach. Dlaczego? Sprawa jest niemal oczywista – o ile w limuzynach sztywne zawieszenie nie jest szczególnie komfortowe, to w samochodach sportowych jest ono bardzo wskazane. Dzieje się tak, ponieważ twarde zawieszenie znacznie zwiększa precyzję kierowania,

samochód dużo szybciej reaguje nawet na delikatne ruchy kierownicy.

Zawieszenie gwintowane jest najszybszą i jedną z najtańszych metodą obniżenia podwozia, czyli zmniejszenia prześwitu i jednoczesnego jego usztywnienia. Oczywiście modyfikacja zawieszenia na pneumatyczne lub hydrauliczne również jest opcją dającą efekt obniżenia samochodu, jednak te typy zawieszenia nie są wystarczająco sztywne i w dodatku – są dużo droższe.

Czym jest zawieszenie gwintowane

Najprościej ujmując, zawieszenie gwintowane składa się z czterech zestawów resorujących, czyli sprężyn i amortyzatora, a oprócz tego także nakrętek lub talerzy, które umożliwiają obniżenie pojazdu. Niby nic nadzwyczajnego, ale od zwykłego zawieszenia różni się ono właśnie gwintem, który znajduje się na zewnętrznej obudowie amortyzatora.

Ponadto zawieszenie gwintowane posiada kilka niewątpliwych zalet. Oprócz niewysokich kosztów wykonania, o których już wspomnieliśmy, można zaliczyć do nich również możliwość regulacji wysokości samochodu. Ponadto zawieszenie tego typu bardzo skutecznie usztywnia auto. Zawieszenie gwintowane dostępne jest również w wariancie z regulacją tłumienia amortyzatorów, który umożliwia indywidualne dostosowanie twardości. Oprócz absolutnie bezdyskusyjnych – dla samochodów sportowych – zalet zawieszenia gwintowanego, możemy mieć do czynienia również z tymi mocno subiektywnymi. Część właścicieli samochodów decyduje się na przeróbkę zawieszenia tylko i wyłącznie ze względów wizualnych.

Obniżone zawieszenie ma swoich zwolenników, jeśli chodzi o względy estetyczne i nie można tu dyskutować, gdyż gusta są różne. Jednak obniżenie samochodu ma nie tylko zalety estetyczne. Taka decyzja wiąże się także z obniżeniem środka ciężkości auta, a co za tym idzie – ze zwiększeniem przyczepności oraz większą precyzją prowadzenia i manewrowania pojazdem. Jest to szczególnie odczuwalne w zakrętach, zwłaszcza przy dużej prędkości.

Zawieszenie gwintowane – wybierz profesjonalne rozwiązania

O ile zawieszenie gwintowane jest jednym z tańszych rozwiązań, jakie można zastosować w różnorodnych przeróbkach zawieszenia pojazdu, to i tak nie są to przysłowiowe grosze. Co prawda na rynku dostępne są zestawy zawieszenia w cenie 700 zł, jednak często są to produkty niskiej jakości, najczęściej z chińskim rodowodem i nie warto inwestować w tego typu sprzęt.

Zawieszenie gwintowane dobrej jakości i z wiadomego, pewnego źródła, to koszt rzędu około 4 000 – 5 000 zł.

Jeżeli chcemy wzbogacić nasz samochód w sportową duszę oraz zwiększyć precyzję kierowania, to zawieszenie gwintowane zdecydowanie będzie opłacalną inwestycją, której nie będziemy żałować. Pamiętajmy jednak, aby wykonanie prac zlecić sprawdzonej firmie o dobrej opinii i ugruntowanej pozycji na rynku, gdyż pozwoli to uniknąć tak zwanych niedoróbek i późniejszych problemów czy awarii.