Aktywne zawieszenia stają się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Niegdyś stosowane wyłącznie w pojazdach klasy wyższej, dziś można je spotkać nawet w autach kompaktowych, jako jedną z opcji na liście wyposażenia. Postaramy się sprawdzić czy rzeczywiście warto inwestować w takie rozwiązanie układu resorowania w aucie. Dodatkowo, powiemy czym dokładnie odróżnia się zawieszenie aktywne od tradycyjnych rozwiązań.

Amortyzatory dostosowujące się do drogi

Co to jest aktywne zawieszenie? Cóż, wytłumaczmy to na przykładzie. W przypadku klasycznych rozwiązań układów resorowania, amortyzatory mają przez cały czas identyczną siłę tłumienia nierówności, niezależnie od rodzaju nawierzchni. Innymi słowy, taka sama jest wartość tłumienia wielkich, poprzecznych garbów czy wybojów, jak również niewielkich kolein pojawiających się od czasu do czasu na szosie. Znane również jako zawieszenie reaktywne (pasywne), składa się z następujących elementów:

  • Amortyzatory,

  • Sprężyny,

  • Stabilizator (wyrównuje pozycję nadwozia względem każdej osi).

O ile w przypadku samochodów marek budżetowych raczej nie stanowi to czynnika, z powodu którego potencjalny klient miałby zrezygnować z zakupu konkretnego modelu, o tyle nieco gorzej jest w przypadku pojazdów wyższych segmentów. Tam najwyższy komfort musi być zapewniony przez cały czas, skąd też wyszła potrzeba opracowania rozwiązań, które zapewnią najwyższy komfort przez cały czas, niezależnie od nawierzchni.

Oferta OEM

Zapraszamy do sprawdzenia informacji na temat zawieszeń pneumatycznych – posiadamy atrakcyjną ofertę!

Charakterystyka zawieszenia aktywnego

Jak to możliwe, że zawieszenie samo dostosowuje się do stanu drogi po której porusza się auto? Pojazdy wyposażone w aktywne układy resorujące mają zazwyczaj całe mnóstwo czujników, które pozwalają na bieżący odczyt wartości drgań przenoszonych na karoserię oraz układ jezdny pojazdu. Oprócz tego, mikroprocesorowe czujniki badają kąt skrętu kierownicy, wartości przyspieszenia lub obrotu nadwozia w osi pionowej, a także prędkość pojazdu.

To oczywiście tylko przykłady, ale elektronika sterująca w czasie rzeczywistym reguluje prześwit auta, a także wartości tłumienia amortyzatorów, dostosowując je do stanu nawierzchni po której porusza się auto. Na podstawie uzyskanych w ten sposób danych zmienia się nie tylko charakterystyka amortyzatorów, ale również prześwit samochodu. W rezultacie, poprawia się trakcja i przyczepność, stając się maksymalnie dostosowanymi do aktualnej nawierzchni. O poprawie komfortu pasażerów nie trzeba chyba tu wspominać.

Przykłady samochodów z zawieszeniem aktywnym

Na początek warto wspomnieć o tym, że wyróżniamy tak naprawdę trzy rodzaje zawieszeń aktywnych:

Tego pierwszego rozwiązania nie trzeba chyba fanom motoryzacji przedstawiać. Prekursorem w stosowaniu zawieszeń tego rodzaju była francuska marka Citroen, która stosowała takie rozwiązania aż do momentu zakończenia produkcji modelu C5, który miał miejsce w czerwcu 2017.

Wraz z tym modelem odchodzi do historii także klasyczne zawieszenie hydropneumatyczne, jednak Francuzi nie zasypują gruszek w popiele, bowiem najnowszy SUV marki, fantazyjnie wystylizowany Citroen C5 Aircross ma zawieszenie oparte o tak zwane progresywne poduszki hydrauliczne, zatem można spodziewać się, że komfort Citroena pozostanie na cenionym od lat poziomie.

Co wyróżniało Citroena?

Przede wszystkim to, że kierowca praktycznie zawsze miał możliwość samodzielnego wyboru prześwitu auta (naprawdę szeroki zakres regulacji), a także sił tłumienia zawieszenia.

Jeżeli chodzi o rozwiązania mechaniczno-hydrauliczne to chyba najbardziej znanymi są zawieszenia stosowane w droższych modelach Mercedesa (jak choćby klasa S). W takiej formule znaleźć można zarówno tradycyjne amortyzatory i sprężyny, połączone przy tym z zestawem siłowników hydraulicznych, zdolnych w ciągu milisekund zmienić prześwit samochodu i nastawy zawieszenia auta.

Jak to możliwe? Otóż siłowniki pobierają informację z zaworów hydraulicznych, na bieżąco sterując przepływem oleju w całym układzie, co pozwala na tak szybką reakcję w zawieszeniu.

A czym jest zawieszenie pneumatyczne? To rozwiązanie, które zapewnia identyczne wartości resorowania niezależnie od tego, jak bardzo załadowane jest auto. Zawieszenia pneumatyczne znajdziemy w wielu, naprawdę różnych samochodach – od francuskich minivanów (Citroen C4 Grand Picasso I generacji) przez brytyjskie (Range Rover) czy japońskie (Toyota Land Cruiser) terenówki, aż po niemieckie limuzyny (Audi A8).

Zawieszenia półaktywne

Wymienione w poprzednim akapicie rozwiązania są dosyć kosztowne, nie tylko na etapie konstrukcji, ale również w trakcie serwisowania. Z tego powodu, wielu producentów stara się stosować półśrodki w postaci amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia, montowanych w standardowych zawieszeniach.

Jak to właściwie działa? Specjalny zawór w amortyzatorach dokładnie steruje przepływem oleju, na podstawie informacji płynących z czujników w aucie. W zależności od stopnia jego otwarcia, te elementy w ciągu kilku milisekund zmienić mogą całkowicie swoją charakterystykę.

Przykłady aut z zawieszeniem półaktywnym? Jest ich bardzo wiele – począwszy od Opla Astra IV generacji czy Opla Insignia (rozwiązania z serii FlexiRide), Volkswagena Passata CC (amortyzatory DCC), różne modele Volvo (rozwiązanie znane jako C-four), aż po BMW serii 1 czy Mercedesa SLK.

Podsumowując

Czy warto wybrać auto z zawieszeniem aktywnym? Cóż, na pewno podnosi ono komfort oraz bezpieczeństwo poruszania się pojazdem. Oprócz tego pozwala na łatwe dopasowanie nastawów układu resorującego do aktualnych potrzeb kierowcy. To zalety, które ciężko przecenić!