Czym jest zawieszenie hydrauliczne oraz czym różni się ono od zawieszenia hydropneumatycznego? Czy są to terminy, które można stosować zamiennie? Czy auta typu lowrider posiadają zawieszenie hydropneumatyczne? Te i inne informacje znaleźć można w poniższym artykule, który w krótki i przystępny sposób prezentuje pojęcia związane z różnymi rodzajami zawieszenia.

Co to jest zawieszenie hydrauliczne i hydropneumatyczne?

Na początek kilka słów wyjaśnienia. Hydraulika i hydropneumatyka to dwa zupełnie różne pojęcia! Przede wszystkim, zawieszenie hydrauliczne to rozwiązanie, w którym tradycyjne amortyzatory zastąpione są przez siłowniki. Specyficzna konstrukcja zawieszenia pozwala takim autom wykonywać efektowne podskoki, przez co często określane są one mianem “tańczących samochodów”. Fani rapu doskonale kojarzą auta typu lowrider, które dosyć często pojawiają się w teledyskach wykonawców z kręgu tej muzyki (choćby Snoop Dogg’a czy Cypress Hill). Auto typu lowrider pojawiło się również w klipie gwiazdy pop – Jennifer Lopez. Takich rozwiązań nie spotyka się w seryjnych samochodach – poza indywidualnymi przeróbkami.

Z kolei zawieszenie hydropneumatyczne to system, który kojarzony jest głównie z samochodami Citroena. Jest to jak najbardziej prawidłowe skojarzenie, ponieważ to właśnie firma z szewronem (lub, jak kto woli, choinką) w logo jako pierwsza wprowadziła tego rodzaju rozwiązanie w swoich modelach.

Historia zawieszenia hydraulicznego

Pierwsze zawieszenia hydrauliczne pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w latach 40. Powojenna prosperita oraz związana z nią dosyć powszechna dostępność samochodów sprawiła, że coraz więcej osób decydowało się na wyróżnienie swojego auta – jedną z metod było właśnie znaczne obniżanie nadwozia, początkowo osiągane za pomocą ładowania do bagażnika worków z piaskiem, a potem przeróbek zawieszenia samochodu.

Z kolei zawieszenie hydropneumatyczne po raz pierwszy zastosowano niewiele później, bo w roku 1954. Prekursorem był francuski producent – firma Citroen – która zamontowała takie rozwiązanie w dwóch luksusowych modelach – Traction Avant oraz DS.

Hydropneumatyczne-zasada-dzialania

Dzialanie zawieszenia hydropneumatycznego:
Źródło zdjęcia: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/suspension/suspension8.html

 

Modele samochodów wykorzystujące taki rodzaj zawieszenia

W przypadku zawieszenia hydraulicznego właściwie trudno mówić o jakichkolwiek modelach, ponieważ każde zastosowanie takiego rozwiązania to inywidualny pogląd na tuning, wyznawany przez właściciela samochodu. Samochodem, którego najczęściej używa się do tego rodzaju przeróbek jest Chevrolet Impala, ale równie popularne są inne amerykańskie krążowniki szos czy pick-up’y (podstawowym warunkiem bezpiecznej przeróbki jest nadwozie oparte jest o ramę). Co ciekawe, zawieszenie typu hydraulicznego znaleźć można także w Mercedesach – np CL czy S-Klasie (W220)

Najpopularniejszym autem opartym o “hydropneumatykę” jest francuska limuzyna – Citroen C5. Co ciekawe, nie wszystkie wersje tego samochodu są wyposażone w takie rozwiązanie – w obecnej, drugiej generacji modelu, zdarzają się egzemplarze z klasycznym zawieszeniem. Obok limuzyny znad Sekwany, takie zawieszenie znaleźć można w autach Rolls-Royce oraz BMW 5 (typoszereg E34) w wersji kombi.

Elementy budowy zawieszenia hydraulicznego / hydropneumatycznego

Zawieszenie hydrauliczne oparte jest o działanie specjalnej pompy (najczęściej jest to pompa zębata), która oparta jest o silnik elektryczny zasilany akumulatorami w bagażniku auta.

Tryby tej pompy wzajemnie się napędzają – silnik daje moc wałkowi jednej z nich, a to z kolei napędza kolejne koło. Warto dodać, że oba koła przesuwają przewodami olej do siłowników hydraulicznych (zamontowane są tam zamiast amortyzatorów), co pozwala na poprawne działanie poszczególnych elementów układu.

Z kolei zawieszenie hydropneumatyczne w momencie debiutu w latach 50 pozbawione było wszystkich elementów znanych z tradycyjnych układów resorowania samochodu. Przykładowo, próżno było tam szukać amortyzatorów czy resorów – na ich miejscu znajdowała się metalowa kula (sfera) wypełniona azotem i płynem hydraulicznym. Oprócz tego, w układzie zamontowana jest pompa tłocząca płyn, napędzana energią z silnika samochodu. Samo zawieszenie zawiera także cały szereg elementów, takich jak czujniki ciśnienia, zawory bezpieczeństwa i innych tego rodzaju części.

Zasada działania zawieszenia hydropneumatycznego

dzialanie-i-zasada-zawieszenia-hydropneumatycznegfo

Schemat działania zawieszenia hydropneumatycznego – źródło: citroenet.org.uk

W przypadku zawieszenia hydropneumatycznego, zasada działania pozostaje właściwie niezmienna od lat. W trakcie ruchu koła, czynnik hydrauliczny (dawniej mineralny LHM, obecnie syntetyczny LDS) pływa we wnętrzu kuli, sprężając gaz i tłumiąc drgania powodowane przez koło. Aktualnie stosowane zawieszenia hydropneumatyczne są dodatkowo sterowane za pomocą elektroniki, która pozwala na znacznie szybszą wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi elementami układu – przykładowo, w zależności od tempa jazdy, auto może automatycznie się podwyższyć lub obniżyć (wyższe prędkości).

Zalety i wady zawieszenia hydropneumatycznego

Jakie zalety ma zawieszenie hydropneumatyczne? Przede wszystkim, jego plusem jest niepowtarzalny komfort jazdy. Samochód dosłownie płynie po drodze, płynnie wybierając nierówności. Automatyczna regulacja prześwitu pozwala również na bezstresowe poruszanie się po kiepskich drogach – wystarczy lekka zmiana wysokości nadwozia, by móc bez problemu pokonywać wertepy (przykładowo, w Citroenie C5 można zwiększyć prześwit do 20 cm). Co równie ważne, auto utrzymuje zadany poziom wysokości zawieszenia niezależnie od stopnia załadowania – ważna zaleta w przypadku aut typu kombi, gdzie bagażnik często używany jest do przewożenia sporej ilości rzeczy.

Wady takiego zawieszenia? O ile jeszcze w latach 90 można było mówić o kłopotliwym dostępie do serwisów czy części, to już w tej chwili nie jest to problemem. Zawieszenie tego rodzaju wymaga, co najwyżej, regularnej kontroli stanu płynu (w starszych autach zdarzają się wycieki) oraz sprawdzania funkcjonowania układu.

W przypadku zawieszenia hydraulicznego jedną z większych wad jest brak możliwości poruszania się takim samochodem po drogach publicznych. Z uwagi na to, że jest to indywidualna przeróbka, trudno mówić tu o homologacji na takie auto – co za tym idzie, samochód typu lowrider nie może być legalnie użytkowany na polskich drogach.