Wiele osób słysząc o zawieszeniu pneumatycznym ma przed oczami układ resorowania w autach użytkowych – czy to dostawczych czy też ciężarowych. Tymczasem, pneumatyka jest coraz powszechniej stosowana także w autach typowo osobowych. Producenci samochodów chętnie stosują takie układy w swoich samochodach, ponieważ tradycyjne systemy resorowania są w pewien sposób ograniczające. Dlaczego warto zdecydować się na auto z zawieszeniem pneumatycznym? Czy pneumatyka jest układem któremu można zaufać?

Historia zawieszenia pneumatycznego

Co ciekawe, początki konceptu zawieszenia pneumatycznego są niewiele młodsze od samochodu – pierwszy taki projekt pojawił się jeszcze w 1901 roku w USA. Ideą konstruktora, Williama W. Humphreys’a, autora tego patentu, było stworzenie pneumatycznej sprężyny dla pojazdów silnikowych. Pierwsze samochody z seryjnie zamontowanymi układami pneumatyki pojawiły się w latach 20 – oferowane były pod francuską marką Messler, a pneumatyczne zawieszenie miało pozwalać na podróż o poziomie wygody nieznanym do tej pory.

Oferta OEM

Francuzi nie bez powodu kojarzeni są z innowacjami w dziedzinie zawieszeń samochodowych, ponieważ już w 1954 Citroen wprowadził do seryjnej produkcji luksusowy model Traction Avant 15, który zamiast tradycyjnych stalowych sprężyn wyposażony został w hydropneumatyczne (cieczowo-gazowe) zawieszenie. Już rok później, model DS marki z szewronem w logo oferowano z pneumatyką w każdym kole – taka kombinacja pozwoliła nie tylko na uzyskanie niepowtarzalnego komfortu jazdy, ale także znacznie wyższego bezpieczeństwa prowadzenia samochodu.

Swoista rewolucja w dziedzinie projektowania układów zawieszenia pneumatycznego nastąpiła w 1962, kiedy to Mercedes wprowadził takie rozwiązanie do swojego topowego modelu, W112. W luksusowym aucie ze Stuttgartu zamontowano system firmy Bosch, ze stożkowatą sprężyną na każdej osi. System zasilany był za pomocą oddzielnego źródła powietrza (specjalnego kompresora), co pozwalało na utrzymanie prześwitu na stałym poziomie.

Współcześnie, zawieszenia pneumatyczne oraz różne jego odmiany znaleźć można w naprawdę wielu samochodach. Oczywiście przodują tu głównie marki klasy premium, choć doskonałym przykładem producenta budżetowych aut stosujących takie rozwiązania jest Citroen czy nawet koreański SsangYong.

Zawieszenie w cieżarówce

Opis zdjęcia: Zawieszenie pneumatyczne w ciężarowce Krone. Autor Bongoman zdjęcia: Licencja: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Elementy pneumatyki i zawieszenia

Z jakich części składa się zawieszenie pneumatyczne? Co odróżnia ten rodzaj zawieszenia od tradycyjnych systemów resorowania?

Najważniejszym elementem tego rodzaju układów są poduszki (miechy) pneumatyczne, czyli, w dużym uproszczeniu, odpowiedniki tradycyjnych amortyzatorów. Aby ten element mógł poprawnie działać, musi zostać wypełniony powietrzem, które tłoczone jest przez kompresor, podłączony do “elektryki” auta lub zasilany mocą z jednostki napędowej samochodu. Warto dodać, że w porównaniu do tradycyjnych struktur zawieszenia, “pneumatyka” zawiera sporą ilość elektroniki – jak choćby wszelkiego rodzaju przewodów oraz czujników: wysokości auta, czujnika ciśnienia i tym podobnych.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne? W momencie uruchomienia silnika, powietrze zaczyna być tłoczone przez przewody do poduszek pneumatycznych. W trakcie jazdy, dzięki licznym czujnikom, komputer sam ustawia wysokość prześwitu auta – wpływ na to ma nie tylko prędkość (im wyższa, tym niższy prześwit samochodu), ale także jakość drogi.

Wiele samochodów z “pneumatyką” wyposażonych jest także w elementy pozwalające na sterowanie wysokością zawieszenia. W takim wypadku, kierowca w kabinie ma dostęp do specjalnego przycisku, pozwalającego na wybór konkretnej wartości prześwitu.

Zalety i wady zawieszenia pneumatycznego

Samochody z zawieszeniem pneumatycznym to idealna propozycja dla osób, które poszukują wysokiego komfortu jazdy. Poruszając się autem z pneumatyką nie odczuwa się praktycznie nierówności na drodze – są one idealnie tłumione przez układ zawieszenia. Dodatkowo, wybór auta z zawieszeniem tego rodzaju pozwoli na łatwe dostosowanie zawieszenia do gorszych jakościowo dróg – gdyby okazało się, że trzeba podnieść prześwit by przejechać przez dziurawą drogę, w aucie z “pneumatyką” nie będzie to problemem.

Gdyby wierzyć znalezionym w Internecie opiniom na temat układów pneumatycznych, to można dojść do wniosku, że samochody wyposażone w takie rozwiązanie lepiej omijać szerokim łukiem. Ponoć koszty eksploatacji pojazdu wyposażonego w takie rozwiązanie potrafią dosyć znacznie nadszarpnąć domowy budżet. Warto jednak pamiętać o tym, że w przypadku awarii zawsze można dokonać tuningu polegającego na konwersji zawieszenia na zwykłe (aczkolwiek to rozwiązanie niepolecane ze względu na kiepski komfort), jak również zdecydować się na markowe zamienniki. Owszem, elementy zawieszenia pneumatycznego sygnowane logo producenta potrafią być drogie, ale w tej chwili znalezienie tańszej cenowo alternatywy (jak choćby propozycje firmy Arnott), nie jest już problemem.

Dlaczego warto mieć zawieszenie pneumatyczne?

Generalnie rzecz biorąc nie ma co się obawiać aut z zawieszeniami pneumatycznymi. Zasada działania takich systemów jest mechanikom doskonale znana i z naprawami tego typu zawieszeń raczej nie ma już takich problemów jak jeszcze kilka lat temu. Dodatkowo, bardzo ważnym argumentem jest niepowtarzalny komfort jazdy – żaden samochód z tradycyjnym systemem resorowania nie zapewni takiej wygody!

Gdzie kupić takie zawieszenie i koszty eksploatacji?

Elementy zawieszenia pneumatycznego, podobnie jak każdego innego, po pewnym okresie eksploatacji mogą wymagać wymiany. Producenci aut w firmowych sklepach oferują elementy które kosztują krocie, ale znacznie zmniejszyć ten wydatek można wybierając zamienniki.

Oferowane w naszym sklepie elementy zawieszenia firmy Arnott nie odbiegają pod względem jakości od propozycji sygnowanych logo producenta auta, a poza tym objęte są gwarancją chroniącą w razie ewentualnych komplikacji.

Ile kosztuje eksploatacja takiego zawieszenia?

Prosty przykład – popularne Audi A6 C5 Allroad. W autoryzowanej stacji obsługi dwa amortyzatory kosztować będą około 7000 PLN, podczas gdy amortyzator firmy Arnott kosztuje mniej niż 1000 złotych! Jak widać, koszty posiadania takiego auta można obniżyć do rozsądnego poziomu!

 

Źródła wykorzystane w opracowaniu tekstu: https://en.wikipedia.org/wiki/Air_suspension