Jeśli marzy wam się wygodna i komfortowa jazda samochodem niezależnie od jakości drogi i obciążenia pojazdu, to zawieszenie pneumatyczne zdecydowanie jest czymś dla was. Jednak skoro jest takie komfortowe, to dlaczego nie jest stosowane seryjnie we wszystkich samochodach? Cóż, także i ono posiada zarówno swoje zalety, jak i wady. I właśnie o tym piszemy poniżej.

Czym jest i jak działa zawieszenie pneumatyczne

Zawieszenie pneumatyczne, dzięki swojej budowie, pozwala na zachowanie jednakowych parametrów resorowania niezależnie od obciążenia samochodu oraz stopnia nierówności drogi. Zawieszenie tego typu doskonale niweluje wszystkie siły przenoszone z kół na nadwozie i tym samym gwarantuje wyjątkowo płynną, miękką i wygodną jazdę. Dodatkowo, co ważne w przypadku samochodów terenowych i typu SUV, dzięki zawieszeniu pneumatycznemu utrzymany zostaje stały prześwit i pomimo zwiększonego obciążenia, auto nie „siada”.

W skład budowy zawieszenia pneumatycznego wchodzi między innymi kompresor, który jest jednym z najważniejszych jego elementów. Wynika to z faktu, że cały układ pneumatyczny do sprawnego działania potrzebuje powietrza pod wysokim ciśnieniem. Trwałość kompresora określana jest na około 200 tys. km.

Innym istotnym elementem zawieszenia pneumatycznego są miechy zlokalizowane przy kołach. Całość układu pneumatycznego zawieszenia opiera się na sprężonym azocie, który zlokalizowany jest w elementach tłumiących. Azot wykazuje dużo lepszą skuteczność w pochłanianiu drgań, niż na przykład amortyzatory.

Warto wiedzieć, że zawieszenie pojazdu nie jest ściśle uzależnione od tego jaki zamysł miał producent. Pojazdy zaopatrzone w zawieszenia innego typu z powodzeniem mogą zostać wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i będzie się ono sprawdzało równie dobrze, co w modelach z seryjną pneumatyką. Fabrycznie zawieszenie pneumatyczne można znaleźć w  modelach Audi A6 i BMW, a także Citroën C4 Picasso i Mercedes Vito.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Najważniejszą zaletą zawieszenia pneumatycznego, którą kieruje się większość kupujących nowy samochód lub przerabiających swój dotychczasowy pojazd, jest wygoda. Zawieszenie pneumatyczne jest bardzo miękkie i idealnie niweluje wszelkie nierówności na drodze, niezależnie od tego z jaką prędkością się poruszamy. Zatem służy ono przede wszystkim do poprawy parametrów trakcyjnych samochodu i jest to główne zadanie stawiane przed zawieszeniem pneumatycznym. Trzeba przyznać, że wywiązuje się z niego rewelacyjnie, znacznie zwiększając komfort jazdy.

Kolejną, bardzo dużą zaletą tego typu zawieszenia jest zachowanie niezmiennego i niezależnego od obciążenia, prześwitu. Szczególnie przydatne okazuje się to w samochodach typu kombi, gdzie inne zawieszenia pozwalają, by pod wpływem obciążenia samochód „siadał”, zmniejszając tym samym prześwit. Co daje stały prześwit? Pozwala kierowcy na pewniejsze prowadzenie pojazdu, ponieważ samochód zachowuje się bardziej przewidywalnie, również na zakrętach. Ponadto nie zmniejszony przez obciążenie prześwit, po prostu wygląda zdecydowanie lepiej.

Wady zawieszenia pneumatycznego

Niestety mimo swoich licznych i niewątpliwych zalet, zawieszenie pneumatyczne posiada  również kilka wad. Jedną z nich są wysokie koszty napraw. Zawieszenie pneumatyczne charakteryzuje się bardzo dużą bezawaryjnością i długą żywotnością. Jednak jeśli jakiś jego element się zepsuje, to naprawa jest bardzo kosztowna. Również zadbanie o odpowiedni serwis (z wykwalifikowanymi fachowcami w tym zakresie) nie jest proste. Zawieszenie pneumatyczne, aby służyło tak długo, jak zapewnia producent, musi być odpowiednio serwisowane. W przeciwnym razie szybko zacznie sprawiać problemy. Dlatego warto korzystać ze sprawdzonych punktów serwisowych w tym zakresie.

Również w przypadku zakupu samochodu używanego, w którym zastosowane zostało zawieszenie pneumatyczne, należy dokładnie je sprawdzić. Tyczy się to zarówno samochodów z fabrycznym zawieszeniem pneumatycznym, jak i tych, które było przerabiane. Odpowiednia jego kontrola przed zakupem samochodu używanego może oszczędzić sporo nerwów i pieniędzy.